Tudomány : Megfejtették Leonardo "autójának" titkát |
Megfejtették Leonardo "autójának" titkát
2004.05.04. 11:55
Nyolchónapnyi tanulmányozás után sikerült megfejteni annak a rugóhajtású jármunek a muködési elvét, amit Leonardo da Vinci öt évszázaddal ezelott vetett papírra.
Nyolchónapnyi tanulmányozás után sikerült megfejteni annak a rugóhajtású jármunek a muködési elvét, amit Leonardo da Vinci öt évszázaddal ezelott vetett papírra.Az akkor 24 éves Leonardo az Atlanti Kódex 812r számú lapjára rajzolt vázlata alapján a florence-i Tudománytörténeti Múzeum és Intézetben megalkottak egy 1:3 arányú modellt. Meglepetésre az 1,5 méterszer 1,7 méteres modell - mely június 5-ig a múzeum kiállítótermében bárki által megtekintheto - bebizonyította azt, amiben évszázadokon át kételkedtek: a szerkezet valóban képes a mozgásra. "Ez a világ legkorábbi ismert önmeghajtású jármuve. Úgy tervezték, hogy magától muködjön és körülbelül 40 méter megtételére képes. Programozható kormányzással és egy fékkel is rendelkezik, utóbbit távolról engedett ki muködtetoje egy rejtett kötél segítségével" - magyarázta Paolo Galluzzi, a múzeum igazgatója.A mester a jármuvet alapvetoen a reneszánsz fesztiválok egy látványosságának tervezhette. Úgy muködhetett volna, mint a gyerekek hátrahúzós játékautói, azaz a kerekek ellenkezo irányba történo forgatása rugókat húzott fel, ami utána elore hajtotta a szerkezetet. Leonardo feltehetoen úgy tervezte, hogy valaki egy függöny mögül egy kötél meghúzásával ereszti ki a féket.Akárcsak Leonardo más rajzai, melyek olyan találmányokat vetítettek elore, mint a repülogép, a helikopter, a tengeralattjáró, a gozgép és számos más eszköz, az Atlanti Kódex ezen lapja sem tartalmaz egyetlen sor magyarázatot sem. A tudósok évszázadokon át igyekeztek megfejteni a rajzot, többször megkísérelték megalkotni a jármuvet, de egyik sem muködött. "Mindenki azt hitte, hogy Leonardo jármuvét a vázlaton látható két nagy laprugó hajtja meg. Ehelyett a hajtóerot a dobrészek belsejében elhelyezett tekercsrugók biztosították" - mondta Galluzzi.Az új értelmezés Carlo Pedrettitol, a Los Angelesben található Leonardo alkotásait tanulmányozó Armand Hammer Központ igazgatójától származik, aki észrevett egyfajta cikkcakkot a vázlaton, amit végül tekercsrugóként azonosított be. A múzeum egy amerikai robotszakérto, Mark Rosheim segítségével eloször egy digitális modellt készített, majd egy teljesen muködoképes, kicsinytett darabot alkottak. A modell bebizonyította, hogy a fogaskerekek közé helyezett falapokból álló programozott kormánymu a rugóhajtású jármunek az egyenes haladás mellett elore meghatározott szögekben történo kanyarodást is lehetové tesz, azonban csak a jobb oldali irányba."A modell rendkívüli bonyolultsága most már teljesen tisztává vált számunkra. Ha figyelmesen tanulmányozzuk, akkor a Marson alkalmazott Spirit urjármure hasonlít" - mondta Pedretti
|