Tudomny : Nyilvnossgra hoztk a magnrrepls hibit |
Nyilvnossgra hoztk a magnrrepls hibit
2004.06.25. 19:56
Az els magn rrepls nem volt olyan sima, mint az kvlrl ltszott, tbb hiba lpett fel a repls sorn, melyekbl egyesek katasztrfhoz is vezethettek volna - nyilatkozta Burt Rutan, a SpaceShipOne tervezje.
Az els magn rrepls nem volt olyan sima, mint az kvlrl ltszott, tbb hiba lpett fel a repls sorn, melyekbl egyesek katasztrfhoz is vezethettek volna.A fentieket maga Burt Rutan, a SpaceShipOne tervezje hozta nyilvnossgra, aki cgvel htfn mr magnak mondhatta a vilg els magn finanszrozs rreplst. Rutan bejelentette, amg nem tudjk pontosan megllaptani milyen hibk trtntek a repls sorn, addig nem prblkoznak meg a 10 milli dollros Ansari X-dj elrshez szksges dupla replssel.
 A SpaceShipOne hordozja, a White Knight aljn Szerencsre a hibk nem histottk meg a sikeres replst, azonban a pilta, Mike Melvill elmondsa szerint az rrepl tjkozdst irnyt rendszer rszleges meghibsodsa - ha egy kicsivel korbban kvetkezik be a repls alatt - katasztroflis kvetkezmnyekhez vezethetett volna. A problma a rakta begyjtsnak 70. msodpercben alakult ki, amikor Melvill elrte a vilgrt. "Amikor elhagytam a lgkrt mr nem volt semmilyen magassgi vezrlsem" - nyilatkozott Melvill a riportereknek. "Ha ez korbban trtnik, akkor nem sikerlt volna a repls, s nk is szomoran lnnek most itt."Br ez volt a legslyosabb anomlia, nem ez volt az egyetlen izzaszt pillanata az ids tesztpiltnak. A raktahajtm beindtsakor hangos robajt hallott maga mgtt. A csapat szerint ezt az aerodinamikai terhels okozta, mely a hajtm krl sszegyrt egy kompozit anyagbl kszlt burkolatdarabot. Mindazonltal Dick Rutan, Burt testvre szerint - aki maga is j nev tesztpilta - a burkolatnak a gp veszlyeztetse nlkl teljesen le kellett vlnia.
 Az els magnrreplt folyamatosan ms gpek kisrtk Melvill els ijeszt pillanata akkor rkezett el, amikor bekapcsolta a hibrid raktahajtmvet. A gp hirtelen 90 fokban jobbra billent, majd amint jra szintbe lltotta 90 fokkal jobbra fordult. "Kszen lltam a gomb megnyomsra, hogy kikapcsoljam a hajtmvet s flbeszaktsam a replst, azonban a gp stabil maradt" - mondta Melvill, aki gy folytatni tudta az emelkedst a 100 kilomteres hatr fel s hivatalosan is asztronautv vlt. Ez a problma gy tnik nincs sszefggsben a magassg vezrls ksbb felmerlt problmjval.
Melvill 25 ves ksrleti gpek replsvel szerzett tapasztalata ellenre gy nyilatkozott, hogy a rakta-replgp rendeltetsszer mkdse nmagban is elg ijeszt volt, mikzben gyorsabban s magasabbra jutott brmely ms magn pts replgpnl. "A SpaceShipOne gyorsabban szguldott, mint egy M-16-osbl kiltt lvedk, krlbell rnknti 2400 kilomteres, azaz 3,2 Mach sebessggel" - mondta Rutan. Visszatrsekor gy zuhant al, mint egy tollaslabda, szinte egyenesen, mikzben a gp mellett elszguld leveg hurriknszer hangot adott, emlkszik vissza Melvill. "A robajl hang igen ijesztv tette a visszatrst" - mondta. "Vgig hallhat volt hogyan csapkodja a jrmvet."
 Mike Melvill pilta a SpaceShipOne tetejn Amg az anomlik pontos okait meg nem llaptjk, addig nem ksrleteznek az X-dj elhdtsval. "Kizrt dolog, hogy jra felszlljunk az okok megismerse s a problmk kijavtsa nlkl" - mondta Rutan. MSNBC vide a leszllsrl
|